Learn Japanese with JapanesePod101.com

View topic - Kanji Benkyou Example sentences

Kanji Benkyou Example sentences

Spotted any errors or found anything that doesn't work?

RE: Kanji Benkyou Example sentences

Postby paul_b » Sun 06.18.2006 3:16 pm

zengargoyle wrote:
just a quick bump. if no more errors are reported, i'll try and get these new examples loaded into the database this weekend.


・・・で?どうなっていますか。
User avatar
paul_b
 
Posts: 3210
Joined: Thu 06.01.2006 9:35 am

RE: Kanji Benkyou Example sentences

Postby zengargoyle » Mon 06.19.2006 3:06 am

done.
User avatar
zengargoyle
 
Posts: 1200
Joined: Sun 05.29.2005 10:16 pm

RE: Grade 8 examples

Postby paul_b » Mon 06.19.2006 5:56 am

zengargoyle wrote:
done.

頼もしいですぞ。

ではさっそく・・・

"KanjiID","kanji","Grade","Japanese","kana","English","Keywords"
349,"遺",6,"遺言状も作らずに死んだ。","ゆいごんじょうも作らずにしんだ。","He died without having made a will.","遺言状 も 作る{作らず} に 死ぬ{死んだ}"
349,"遺",6,"その博物館にはケルト時代の文化遺産のすばらしいコレクションがある。","そのはくぶつかんにはケルトじだいのぶんかいさんのすばらしいコレクションがある。","The museum has a fascinating collection of Celtic artifacts.","其の{その} 博物館 に は ケルト 時代 乃{の} 文化遺産 乃{の} 素晴らしい{すばらしい} コレクション[1] が 在る{ある}"
293,"依",8,"新しい機械を購入するためのお金を貸してくれるようにその会社は銀行に依頼した。","あたらしいきかいをこうにゅうするためのおかねをかしてくれるようにそのかいしゃはぎんこうにいらいした。","The company asked the bank to loan them some money to buy new machinery.","新しい 機械 を 購入 為る(する){する} 為{ため} 乃{の} お金 を 貸す{貸して} 呉れる{くれる} ように[1] 其の{その} 会社 は 銀行 に 依頼[1] 為る(する){した}"
293,"依",8,"彼らの身に何が起こったかは依然としてなぞだ。","かれらのみに何がおこったかはいぜんとしてなぞだ。","What happened to them is still a mystery.","彼ら 乃{の} 身 に 何 が 起こる{起こった} 依然として 謎{なぞ} だ"
294,"偉",8,"この町から数人の偉人が出た。","このまちからすうにんのいじんがでた。","This town gave birth to several great men.","此の{この} 町 から 数人 乃{の} 偉人 が 出る{出た}"
294,"偉",8,"私たちはみな、トーマス・エジャ唐?フ大な発明家だと思っている。","わたしたちはみな、トーマス・エジャ唐?「だいなはつめいかだとおもっている。","We all regard Thomas Edition as a great inventor.","私たち エジャ を 偉大{偉大な} 発明家 だ と 思う{思っている}"
295,"違",8,"金持ちか貧乏かによって、ものの見方が違うものだ。","かねもちかびんぼうかによって、もののみかたがちがうものだ。","We see things differently according to whether we are rich or poor.","金持ち か 貧乏 か に因って{によって} 見方 が 違う 物{もの} だ"
295,"違",8,"パトロウル・カーは、違反のスピードを出して走っていたスポーツ・カーを追ったが、結局無駄だった。","パトロウル・カーは、いはんのスピードをだしてはしっていたスポーツ・カーをおったが、けっきょくむだだった。","The patrol car pursued a speeding sports car but it all ended in a wild-goose chase.","カー は 違反 乃{の} スピード を 出す{出して} 走る{走っていた} スポーツ カー を 追う{追った} が 結局 無駄 だ{だった}"
307,"鋭",8,"彼の鋭い目は一つとして誤りを見逃さなかった。","かれのするどいめはひとつとしてあやまりをみのがさなかった。","His sharp eyes never missed a mistake.","彼 乃{の} 鋭い 目 は 一つ として 誤り を 見逃す{見逃さなかった}"
310,"越",8,"彼は70歳を越えているが、それでも活動的だ。","かれは70さいをこえているが、それでもかつどうてきだ。","Although he is over 70, he is still active.","彼 は 歳(さい) を[5] 越える{越えている} が 其れ{それ} でも 活動的 だ"
310,"越",8,"その部屋は引っ越せるばかりになっている。","そのへやはひっこせるばかりになっている。","The room is ready for us to move into.","其の{その} 部屋 は 引っ越す{引っ越せる} 許りに{ばかりに}"
315,"煙",8,"その学校は酷烽ナの生徒たちの喫煙を禁止している。","そのがっこうはこうないでのせいとたちのきつえんをきんししている。","Students are forbidden to smoke on the school grounds.","其の{その} 学校 は 酷 生徒 達{たち} 乃{の} 喫煙 を 禁止 為る(する){している}"
315,"煙",8,"火の無い所には煙は立たない。","ひのないところにはけむりはたたない。","There is no smoke without fire.","火 乃{の} 無い 所(ところ) に は 煙 は 立つ{立たない}"
316,"汚",8,"環境汚染は、異常な気象状況を引き起こしている。","かんきょうおせんは、いじょうなきしょうじょうきょうをひきおこしている。","Environmental pollution is causing abnormal weather conditions.","環境汚染 は 異常{異常な} 気象 状況 を 引き起こす{引き起こしている}"
316,"汚",8,"その汚い少年は変装した王子だとわかった。","そのきたないしょうねんはへんそうしたおうじだとわかった。","The dirty boy turned out to be a prince in disguise.","其の{その} 汚い 少年 は 変装 為る(する){した} 王子 分かる{わかった}"
321,"欧",8,"ほとんどの場合、近代化は西欧化と同一とみなされている。","ほとんどのばあい、きんだいかはせいおうかとどういつとみなされている。","In most cases, modernization is identified with Westernization.","殆ど{ほとんど} 乃{の} 場合 近代化 は 西欧化 と 同一"
321,"欧",8,"欧州通貨はドルに対して弱くなった。","おうしゅうつうかはドルにたいしてよわくなった。","European currencies weakened against the dollar.","欧州 通貨 は ドル[2] に対して 弱い{弱く} 成る{なった}"
322,"押",8,"波また波が岸辺に押し寄せた。","なみまたなみがきしべにおしよせた。","Wave after wave surged upon the beach.","波 又{また} 波 が 岸辺 に 押し寄せる{押し寄せた}"
322,"押",8,"どのボタンを押せばいいかわからなかった。","どのボタンをおせばいいかわからなかった。","I don't know which button to push.","何の(どの){どの} ボタン を 押す{押せば} 良い(いい){いい} か 分かる{わからなかった}"
338,"亜",8,"真ちゅうは銅と亜鉛の合金である。","しんちゅうはどうとあえんのごうきんである。","Brass is an alloy of copper and zinc.","真鍮{真ちゅう} は 銅 と 亜鉛 乃{の} 合金"
339,"哀",8,"哀れみは恋に近い。","あわれみはこいにちかい。","Pity is akin to love.","哀れみ は 恋 に 近い"
339,"哀",8,"主教は、自鮪ゥ棄になった移住達を哀れに思って助けを与えた。","しゅきょうは、じばくやけになったいじゅうたちをあわれにおもってたすけをあたえた。","The bishop took pity on the desperate immigrants.","主教 は 自鮪ゥ棄 になる[1]{になった} 移住 達 を 哀れ に 思う{思って} 助け を 与える{与えた}"
342,"握",8,"彼は手を差し出し、私はそれを握った。","かれはてをさしだし、わたしはそれをにぎった。","He held on to my hand tightly.","彼 は 手 を 差し出す{差し出し} 私(わたし) は 其れ{それ} を 握る{握った}"
342,"握",8,"彼はテーブル越しに手を差し出し私と握手をした。","かれはテーブルごしにてをさしだしわたしとあくしゅをした。","He reached across the table and shook my hand.","彼 は テーブル 越し に 手 を 差す{差し} 出し 私(わたし) と 握手 を 為る(する){した}"
346,"威",8,"学生たちは権威に反抗した。","がくせいたちはけんいにはんこうした。","The students revolted against authority.","学生 達{たち} は 権威 に 反抗 為る(する){した}"
346,"威",8,"原爆は人類にとって重大は脅威だ。","げんばくはじんるいにとってじゅうだいはきょういだ。","The atomic bomb is a grave threat to mankind.","原爆 は 人類 に取って{にとって} 重大 は 脅威 だ"
347,"為",8,"私たちは彼の行為を子供っぽいと思った。","わたしたちはかれのこういをこどもっぽいとおもった。","We regarded his behavior as childish.","私たち は 彼 乃{の} 行為 を 子供 思う{思った}"
347,"為",8,"その職に就く為にはそれ相応の資格が必要です。","そのしょくにつくためにはそれそうおうのしかくがひつようです。","Proper qualifications are required for the position.","其の{その} 職 に 就く 為 に は 其れ{それ} 相応 乃{の} 資格 が 必要 です"
348,"尉",8,"彼は大尉以上の者を全員招集した。","かれはたいいいじょうのものをぜんいんしょうしゅうした。","He called together everyone who was a captain and above.","彼 は 大尉 以上 乃{の} 者 を 全員 招集 為る(する){した}"
348,"尉",8,"その大尉はうまく部隊を指揮している。","そのたいいはうまくぶたいをしきしている。","That captain handles his troops well.","其の{その} 大尉 は 旨く{うまく} 部隊 を 指揮 為る(する){している}"
350,"靴",8,"靴下はもう乾いたのですか。","くつしたはもうかわいたのですか。","Are my socks dry already?","靴下 は もう 乾く{乾いた} 乃{の} です か"
350,"靴",8,"靴を一足買った。","くつをいっそくかった。","I bought a pair of shoes.","靴 を 一足(いっそく) 買う{買った}"
351,"菓",8,"子供は一般には菓子が好きだ。","こどもはいっぱんにはかしがすきだ。","In general, children are fond of candy.","子供 は 一般 に は 菓子 が 好き だ"
351,"菓",8,"人を信じなさい。だけど、知らない人からお菓子をもらってはいけない。","ひとをしんじなさい。だけど、しらないひとからおかしをもらってはいけない。","Trust people, but don't take candy from strangers.","人(ひと) を 信じる{信じ} 為さる{なさい} だけど 知る{知らない} 人(ひと) から お菓子 を 貰う{もらって} は いけない"
360,"皆",8,"花嫁は皆の視線を浴びながら部屋に入ってきた。","はなよめはみなのしせんをあびながらへやにはいってきた。","The bride came into the room, with everyone staring at her.","花嫁 は 皆 乃{の} 視線 を[1] 浴びる{浴び} 乍{ながら} 部屋 に 入る(はいる){入って} 来る(くる){きた}"
360,"皆",8,"私は皆さんにもっと時間を守っていただきたい。","わたしはみなさんにもっとじかんをまもっていただきたい。","I'd like you to be more punctual.","私(わたし) は 皆さん に もっと 時間 を 守る{守って} 頂く{いただき} たい"
361,"介",8,"彼は私を彼の両親に紹介した。","かれはわたしをかれのりょうしんにしょうかいした。","He introduced me to his parents.","彼 は 私(わたし) を 彼 乃{の} 両親 に 紹介 為る(する){した}"
361,"介",8,"警察が騒動に介入した。","けいさつがそうどうにかいにゅうした。","The police intervened in the disturbance.","警察 が 騒動 に 介入 為る(する){した}"
394,"更",8,"この冬は降雪量の記録を更新した。","このふゆはこうせつりょうのきろくをこうしんした。","This winter the record for snowfall was broken.","此の{この} 冬 は 降雪量 乃{の} 記録 を 更新 為る(する){した}"
394,"更",8,"彼は子どもが夜更かしをする事を許しません。","かれはこどもがよふかしをすることをゆるしません。","He will not permit his children to sit up late.","彼 は 子供{子ども} が 夜更かし を 為る(する){する} 事 を 許す{許しません}"
395,"荒",8,"だから、この荒々しい試合では選手がひどいけがを負っていたし、ときには死ぬこともあったのです。","だから、このあらあらしいしあいではせんしゅがひどいけがをおっていたし、ときにはしぬこともあったのです。","So, players were often seriously injured and sometimes even killed in these rough games.","だから 此の{この} 荒々しい 試合 選手 が 酷い{ひどい} 怪我{けが} を 負う{負っていた} 為る(する){し} 時(とき){とき} に は 死ぬ 事{こと} です"
395,"荒",8,"彼は運転が荒い。","かれはうんてんがあらい。","He drives roughly.","彼 は 運転 が 荒い"
396,"硬",8,"この自動販売機に500円硬貨は使えない。","このじどうはんばいきにごひゃくえんこうかはつかえない。","This vending machine won't accept 500 yen coins.","此の{この} 自動販売機 に 円(えん) 硬貨 は 使える{使えない}"
396,"硬",8,"彼は自分の意見を強硬に主張した。","かれはじぶんのいけんをきょうこうにしゅちょうした。","He strongly persisted in arguing his opinion.","彼 は 自分 乃{の} 意見 を 強硬 に 主張 為る(する){した}"
397,"肯",8,"彼は私の質問に肯定的な答えをしてくれた。","かれはわたしのしつもんにこうていてきなこたえをしてくれた。","He gave a positive answer to my question.","彼 は 私(わたし) 乃{の} 質問 に 肯定的{肯定的な} 答え を 為る(する){して} 呉れる{くれた}"
397,"肯",8,"ディベートとは肯定側と否定側で交わされる知的ゲームである。","ディベートとはこうていがわとひていがわでかわされるちてきゲームである。","Debate is an academic game between the affirmative and the negative.","ディベート とは 肯定 側(がわ) と 否定 交わす{交わされる} 知的 ゲーム である"
398,"香",8,"このなしはいい香りがする。","このなしはいいかおりがする。","This pear smells nice.","此の{この} 良い(いい){いい} 香り が 為る(する){する}"
398,"香",8,"部屋は香水のにおいでぷんぷんしていた。","へやはこうすいのにおいでぷんぷんしていた。","The room was pervaded with the scent of perfume.","部屋 は 香水 乃{の} 臭い(におい){におい} で ぷんぷん 為る(する){していた}"
399,"郊",8,"お天気が良かったので、郊外を散歩した。","おてんきがよかったので、こうがいをさんぽした。","It being a fine day, I took a walk in the suburbs.","お天気 が 良い{良かった} ので 郊外 を 散歩 為る(する){した}"
399,"郊",8,"彼は東京近郊に住んでいる。","かれはとうきょうきんこうにすんでいる。","He lives in the suburbs of Tokyo.","彼 は 東京 近郊 に 住む{住んでいる}"
412,"婚",8,"彼らの話し振りから、私は彼らが結婚していると推測した。","かれらのはなしぶりから、わたしはかれらがけっこんしているとすいそくした。","From the way they talked I presumed they were married.","彼ら 乃{の} 話 為る(する){し} 振り から 私(わたし) は 彼ら が 結婚 為る(する){している} と 推測 為る(する){した}"
412,"婚",8,"彼はあなたに結婚を垂オ込んだのですか。","かれはあなたにけっこんをもうしこんだのですか。","Did he propose marriage to you?","彼 は 貴方{あなた} に 結婚 を 垂オ込む{垂オ込んだ} 乃{の} です か"
453,"歳",8,"彼は見かけほど歳をとっていない。","かれはみかけほどとしをとっていない。","He is not as old as he seems.","彼 は 見かけ 程{ほど} 歳を取る{歳をとっていない}"
453,"歳",8,"彼らには10歳の息子がいる。","かれらにはじゅっさいのむすこがいる。","They have a ten-year-old son.","彼ら に は 歳(さい) 乃{の} 息子 が 居る(いる){いる}"
461,"惑",8,"彼はまた酒を飲みたいという誘惑に負けないように努力した。","かれはまたさけをのみたいというゆうわくにまけないようにどりょくした。","He made every effort to avoid yielding to the temptation to start drinking again.","彼 は 又{また} 酒 を 飲む{飲み} たい と言う{という} 誘惑 に 負ける{負けない} ように[1] 努力 為る(する){した}"
461,"惑",8,"彼は私たちにかなり多くの迷惑をかけた。","かれはわたしたちにかなりおおくのめいわくをかけた。","He gave us quite a lot of trouble.","彼 は 私たち に 可也{かなり} 多く 乃{の} 迷惑 を"
484,"汗",8,"彼女の額は汗でぬれていた。","かのじょのがくはあせでぬれていた。","Sweat bathed her brow.","彼女 乃{の} 額(ひたい) は 汗 で 濡れる{ぬれていた}"
484,"汗",8,"会議で川添さんの追及を受けて冷や汗ものだったよ。","かいぎでかわぞえさんのついきゅうをうけてひやあせものだったよ。","When Kawazoe pinned me down at the meeting, I broke out in a cold sweat.","会議 さん 乃{の} 追及 を 受ける{受けて} 冷や汗 物{もの} だ{だった} よ"
User avatar
paul_b
 
Posts: 3210
Joined: Thu 06.01.2006 9:35 am

RE: Kanji Benkyou Example sentences

Postby paul_b » Mon 06.19.2006 6:06 am

And grade 9/10

343,"憧",9,"同時通訳が彼女の憧れだ。","どうじつうやくがかのじょのあこがれだ。","Her dream is to become a simultaneous interpreter.","同時通訳 が 彼女 乃{の} 憧れ だ"
343,"憧",9,"晴耕雨読の人生にも少々は憧れるけれど、僕にはそんな生き方、3日ももたないだろうな。","せいこううどくのじんせいにもしょうしょうはあこがれるけれど、ぼくにはそんないきかた、みっかももたないだろうな。","I sometimes wish I could live a quiet retired sort of life but I doubt I could stand it for more than a few days. [M]","晴耕雨読 乃{の} 人生 に も 少々 は 憧れる けれど 僕(ぼく) に は そんな 生き方 日(にち) も 持つ{もたない} だろう な[1]"
340,"挨",10,"彼は笑顔で私に挨拶した。","かれはえがおでわたしにあいさつした。","He greeted me with a smile.","彼 は 笑顔 で 私(わたし) に 挨拶 為る(する){した}"
340,"挨",10,"開会挨拶だけで一時間もかかった。","かいかいあいさつだけでいちじかんもかかった。","The opening address alone lasted one hour.","開会 挨拶 丈(だけ){だけ} で 一時間"
341,"垢",10,"歯垢がずいぶん付いていると思いますが。","しこうがずいぶんついているとおもいますが。","I think I have a lot of plaque build up.","歯垢 が 随分{ずいぶん} 付く{付いている} と 思う{思います} が"
341,"垢",10,"耳垢を取って欲しい。","みみあかをとってほしい。","I want the wax cleaned from my ears.","耳垢 を 取る{取って} 欲しい"
368,"碗",10,"テーブルの上に茶碗があります。","テーブルのうえにちゃわんがあります。","There is a cup on the table.","テーブル 乃{の} 上(うえ) に 茶碗 が 在る{あります}"
368,"碗",10,"これらの茶碗はみんな壊れている。","これらのちゃわんはみんなこわれている。","These cups are all broken.","此れ等{これら} 乃{の} 茶碗 は 皆{みんな} 壊れる{壊れている}"
User avatar
paul_b
 
Posts: 3210
Joined: Thu 06.01.2006 9:35 am

RE: Kanji Benkyou Example sentences

Postby zengargoyle » Mon 06.19.2006 6:06 am

check. i have the 6,8 examples downloaded and saved.

but i probably won't get to them this week, it's my 'on-call' week for 'real-life-job' so i'm avoiding outside projects. i'll get on them next week. :D
User avatar
zengargoyle
 
Posts: 1200
Joined: Sun 05.29.2005 10:16 pm

RE: Kanji Benkyou Example sentences

Postby paul_b » Mon 06.19.2006 3:22 pm

Just spotted a typo in the 産 example sentence.

日本は今年、かてないほど大量の車を生産した。
nihon wa kotoshi, kattenai hodo tairyou no kuruma o seisan shita.
Japan has produced more cars than ever this year.

It should be かつて / katsute *

* Actually かって is a valid word of the same meaning but it's much less commonly used now so would just confuse things to use it.
User avatar
paul_b
 
Posts: 3210
Joined: Thu 06.01.2006 9:35 am

RE: Kanji Benkyou Example sentences

Postby paul_b » Tue 06.20.2006 4:02 am

This isn't one of mine.

ちょっと休んだほうがいい。
chotto yasunda hou ga ii.
It is better to rest a bit.

"It is better to rest a bit."is an overly literal translation. It should be more like
"You should take a break."
User avatar
paul_b
 
Posts: 3210
Joined: Thu 06.01.2006 9:35 am

RE: Kanji Benkyou Example sentences

Postby zengargoyle » Sat 07.01.2006 12:52 am

paul_b wrote:
I would suggest something like the following on the bottom of the main kanji
pages (like http://www.thejapanesepage.com/kanji/kanji.php?kanji_id=126 )

Many example sentences are from the Tanaka Corpus as modified for use with WWWJDIC.


done!

日本は今年、かてないほど大量の車を生産した。
nihon wa kotoshi, kattenai hodo tairyou no kuruma o seisan shita.
Japan has produced more cars than ever this year.

It should be かつて / katsute *

* Actually かって is a valid word of the same meaning but it's much less commonly used now so would just confuse things to use it.


done!

ちょっと休んだほうがいい。
chotto yasunda hou ga ii.
It is better to rest a bit.

"It is better to rest a bit."is an overly literal translation. It should be more like
"You should take a break."


and done!
User avatar
zengargoyle
 
Posts: 1200
Joined: Sun 05.29.2005 10:16 pm


Return to Problems

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests