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View topic - Related curricula – 3kyuu study group

Related curricula – 3kyuu study group

The test - experiences, questions or comments

RE: Related curricula – 3kyuu study group

Postby suhui » Fri 06.15.2007 4:02 am

1. A"山田さんは 今 どこ _____ いまさうか?”
B "教室ですよ。"
1. が  2.で  3.に  4.は

2. その道_____まっすぐ行くと、ひだりに ガャ潟塔Xタンドがあります。
1.で  2.に  3.が  4.

3. 小林さんは 10年 東京 ____ 住んでいます。
1.   2.で  3.へ  4.を

4. 家に 8時 ____ 帰らなければなりません。
1.まで  2.までに  3.までも  4.で

5. ここから 駅____歩いて どのぐらいかかりますか?
1.までに  2.まで  3.までを  4. までが

6. A"君たち,この川で_____だめだよ。"
  B“あ、すみません。”
1.およいじゃ 2.およいで 3.およぐ 4.およいだ

7. 私の 国は 1年中 暑いので,今まで 雪を _____ ことがありません。
1. 見て  2.見るの  3.見える  4.見た

8. 日本では 帽子を ____ まま、あいさつを してもかまいませんか。
1.かぶる  2.かぶっている  3.かぶって  4.かぶった

9. ________花に 水を やってください。たとえば、日曜日に 水をやったら,次は 水曜日にやってください。
1. 二日に一度  2.二日おきに  3.二日のうちに  4.にひあとで

10. 昨日 寝ている_____、友達に 来られた。
1.とき  2.場合  3.ときは  4.場合は


Here's my answers. Is it correct?
Spoof!
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RE: たり 〜たりする+ 敬語

Postby coco » Sun 06.17.2007 3:27 am

SS wrote:
Yes, I found these in 3級文法
〜たり、〜たりする - do things like ~ and ~

例文:
日曜日、映画を 見たり、テニスを したり しました。
来週 日本語のテストが ありますから、ことばを おぼえたり、本を読んだり、しなければ なりません。
quoted from 回答欄 thread.

These sentences are very good to learn. :)

先週の日曜日は、映画をみたり、テニスをしたりしました。
日曜日には、映画をみたり、テニスをしたりします。

----
Have a look.
This may be difficulties of the 敬語. ;)

If the doer was ジョンャ唐ウん( as a friend), you could say
ジョンャ唐ウんほめてもらって嬉しかった。
ジョンャ唐ウんほめられて嬉しかった。
ジョンャ唐ウんほめてくれて、嬉しかった。
ジョンャ唐ウんほめてくれたので、嬉しかった。
Last edited by coco on Mon 06.18.2007 2:43 am, edited 1 time in total.
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RE: Related curricula – 3kyuu study group

Postby ss » Tue 06.19.2007 4:39 am

Coco-san wrote:
先生にほめていただいて嬉しかった。
先生がほめてくださったので、嬉しかった。

This may be difficulties of the 敬語. ;)

If the doer was ジョンャ唐ウん( as a friend), you could say
ジョンャ唐ウんにほめてもらって嬉しかった。
ジョンャ唐ウんにほめられて嬉しかった。
ジョンャ唐ウんがほめてくれて、嬉しかった。
ジョンャ唐ウんがほめてくれたので、嬉しかった。


They just showing the same "feeling" though grammatically flexible
Great Papa > "I was praised by the teacher and it made me happy."
* happy because I was praised by .....
* happy that someone praised me .....
* happy due to ........

Garrr...... Japanese 文法 is extremely flexible ... @.@ 混乱させます ....
Last edited by ss on Tue 06.19.2007 4:55 am, edited 1 time in total.
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RE: Related curricula – 3kyuu study group

Postby coco » Tue 06.19.2007 6:49 am

SS-san
Yes, Japanese grammar isn't so complicated but it might make you get confusing with ambiguous, because of omission of subjects or others.

(私は)ジョンャ唐ウんにほめてもらっ[て/たので]、(私は)嬉しかった。
(私は)ジョンャ唐ウんにほめられ[て/たので]、(私は) 嬉しかった。

ジョンャ唐ウんが(私を) ほめてくれ[て/たので]、(私は)嬉しかった。

I assume you already found these forms in following phrases.

教えていただき、ありがとうございました。
教えてくださって、ありがとうございました。

These are expressions from different perspectives.

私はあなた様に教えていただいたことをありがたく[思っております/存じます]。
あなた様が私に教えてくださったことを、(私は)ありがたく[思っております/存じます]。
It means sometimes the subject changes even in one sentence.

Hope this helps. :)

Add:
The post by Sin1ro-sanin this threadwould be useful.
Last edited by coco on Sun 06.24.2007 10:59 am, edited 1 time in total.
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RE: Related curricula – 3kyuu study group

Postby ss » Tue 06.19.2007 12:25 pm

ここさんにも、チョコレートさしあげましょうか。 ;)

Aは Bに +Passive Phrase
Aは Bによって +Passive Phrase

先生は 私を しかりました。
私は 先生に しかられました。
宿題を 忘れたので しかられました。
先生に しかられて、muahahaha ました。 :D (よく泣きました)

日本人の友達に 漢字のよみかたを 教えてもらっています、ありがとうございます。

もう一度、ありがとうございます。 :)
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threads of conditionals

Postby coco » Sun 06.24.2007 7:56 pm

Some useful threads for conditional, which is the topic of the next session.

・〜たら and 〜えば
---The post by Mukade-san in this thread explained the conditionals very well. (it has small mistakes, so I m going to post on that thread later.)

・difference between conditionals
---This is also informative.

・Verb Cojugation: Plain, Affirmative Past & Conditional
---Shirasagi-san's post is useful.

・noun が ない - how to make negative conditional?
--- We can find some clues of conditional from this thread

・is not in Japanese
---JT-san and Furin-san's posts are useful.

・More awkward translations
--- We can see how to use conditionals and what is the difficult point.

・some questions..
---nprz-san's post( posted on 30-10-2005 16:06) is useful.

・Use of たら form
---Oyaji-san's explanations are great, as always.

・I want to understand
--Basic conditional, Shin1ro-san gave us some exlamples.

Regarding と as conditional, SS-san gave us many example sentences in this thread.
Also Waga wiki has [wiki]Conditionals[/wiki] page.
Last edited by coco on Mon 06.25.2007 5:09 am, edited 1 time in total.
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RE: Related curricula – 3kyuu study group

Postby Txkun » Thu 06.28.2007 3:42 am

Thanks for the links, cocosan
Wow... so many little things to consider before saying only an 'if' :o
Anyway this link tooseems good
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RE: でなければ/でなきゃ/じゃなきゃ

Postby coco » Thu 07.05.2007 9:23 pm

Tanukiさん、遅くなってすみません。ちょっと手間取りました。一応、「なんちゃって英語」で書きますね。

I try to explain tanuki-san's question on sentence No.6 which Carolin-san gave us on the previous session.

Q6 いい本で___、だれも買いませんよ。
Why でなければ is incorrect? and じゃなきゃ(じゃなければ) is acceptable?

○ いい本であれば、みんなが買います。
× いい本であれば、みんなが買います。

You may say "but ではありません is used in a nagative sentence".
yes.
○ラルフ(Ralf)は、田中さんの犬です。
○ラルフは田中さんの犬でありません。
×ラルフは田中さんの犬でありません。
You can use でない, instead of でない, in this shimple sentence.

So you might want to remember でなければ as one word.
e.g.
【noun+でなければ + negative】
いい本でなければ、誰も買いませんよ。
Nobady will buy a/the book unless it is a good one.
新鮮な野菜でなければ、おいしくない。
Vegetables aren't delicious unless they 're fresh./If they aren't fresh, vegetables aren't delicious.
20歳以上でなければ、投票できません。
If you aren't over 20 years old, you cannot vote.

【な adgective + でなければ + negative】
部屋がきれいでなければ、落ち着かない。
If a room isn't neat, I don't feel relaxed.
元気でなければ、旅行にも行けない。
if you are not feeling well, you can't even travel.
気持ちがおだやかでなければ、人にやさしくなれない。
if you are not calm, you cannot be kind to people.

Why じゃ is not a colloquial contraction of では?
I struggled with this. :D
This is only my opinion though, でなきゃ became じゃなきゃin colloquial.
I don't suppose it is a direct transformation from ではなければ.

でなければ→でなきゃ→じゃなきゃ

I think we'll learn なければならない later in our session.
You would see Nでなければならない. なadjective+ でなければならない。

Tanukiさん、ご質問の回答になりましたでしょうか。
手短にいえ 、口語とはそんなもんです。(To be brief, such is a spoken language.)
Your question is very interesting to me. Thanks for giving me the question. :)
--
I understand what SS-san tried to say at that time. A partial negation, right?

いい本でも高ければ、だれも買いませんよ。 is also a good answer.
Nobody buy an expensive book, even if it's a good one. (?)
--
風鈴さん もし、お気づきの点があればご意見をお願いいたします。 :)
Matt-san, thank you for your help.
Last edited by coco on Fri 07.06.2007 9:16 pm, edited 1 time in total.
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RE: Related curricula – 3kyuu study group

Postby ss » Fri 07.06.2007 7:28 pm

おはようございますここさん。<papapa> :p

“と”, “ば”, “たら”, “なら” の使い方に関して、私はまだ自信がありません。
これの例文、どれが正しいですか? もう一度説明してください。

春になると、桜の花が咲く。
春になれば、桜の花が咲く。
春になると、日本へ桜を見に行きたいです。

この道は雨が降ると、いつも悪くなります。
雨が降れば、道は悪くなります。

天気が悪いと、中止してください。
天気は悪くて、中止して下さい。

寒かったと、ヒ<^≠?ツけた。
もし寒いならば、ヒ<^≠?ツけた。

メルボルンに住んでいると、昔の友人に会った。
図書館に行くと、昔の友人に会った。
道を歩いていると、昔の友人に会った。

大学を卒業してから、精神科医になりたいと思います。
大学を卒業したら、精神科医になりたいと思います。

お願いします。
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RE: Related curricula – 3kyuu study group

Postby coco » Fri 07.06.2007 9:11 pm

SSさん おはようございます。

「と/たら/eば/なら」は難しいので、時間をかけましょう。
JLPTでは、明らかな誤用しか出題されませんので、安心してください。 :)

説明する前に、次の文章の英文を教えてくれませんか?

天気が悪いと、中止してください。
天気は悪くて、中止して下さい。

寒かったと、ヒ<^≠?ツけた。
もし寒いならば、ヒ<^≠?ツけた。

メルボルンに住んでいると、昔の友人に会った。

大学を卒業してから、精神科医になりたいと思います。
大学を卒業したら、精神科医になりたいと思います。

---
Tanukiさん
このなかで、すでにチャットで扱ったものは、文字の色を変えていただけませんか? その方がテーマを決めるときに見やすいと思うので。
よろしくお願いします。 :)
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RE: Related curricula – 3kyuu study group

Postby ss » Fri 07.06.2007 10:27 pm

Coco-san wrote:
「と/たら/eば/なら」は難しいので、時間をかけましょう。
JLPTでは、明らかな誤用しか出題されませんので、安心してください。 :)

説明する前に、次の文章の英文を教えてくれませんか?

天気が悪いと、中止してください。
天気は悪くて、中止して下さい。

寒かったと、ヒ<^≠?ツけた。
もし寒いならば、ヒ<^≠?ツけた。

メルボルンに住んでいると、昔の友人に会った。

大学を卒業してから、精神科医になりたいと思います。
大学を卒業したら、精神科医になりたいと思います。



ご関心ありがとうございます。
本当に、外国語を理解するには長い時間がかかります。
お手数掛けてすみません。

My understanding of those sentences is such, I am definitely not sure of the usage.

If the weather is bad, we shall stop (the game)

If it is cold, turn on the heater.

I met an old friend when living in Melbourne.

I want to be a psychiatrist after graduating from the university.
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RE: 条件接続 「と」について

Postby coco » Sun 07.08.2007 12:44 pm

SSさん、わからないところがあれば、質問してくださいね。 :)
---

○春になると、桜の花が咲く。
○春になれば、桜の花が咲く。
×春になると、日本へ桜を見に行きたいです。
You cannot put following types of sentences after the conditional と.
1) speaker's will, wish/hope/desire
2) imperative sentence
3) request
「日本へ桜を見に行きたい」 is wrong because it's a desire of the speaker.

○この道は雨が降ると、いつもぬかるみます。
○雨が降れば、道[/は]ぬかるみます。
**I changed 悪くなる into ぬかるむ (be muddy).
Dropping この from この道 of second sentence is very good.

If the weather is bad, we shall stop (the game).
×天気が悪いと、中止してください。
×天気は悪くて、中止して下さい。
You can't put a imperative sentence after a conditional と.
○天気が悪ければ、(試合を)中止します。
○天気が悪いときは、(試合を)中止します。
You can say
天気が悪く 、(試合は)中止になりました
This て expresses the reason, so you can use ので instead of て.
○天気が悪かったので、(試合が)中止になりました
* In this case, sentence 2 should be a past tense.
The meaning is different from 天気が悪ければ、(試合を)中止します。
The game was canceled because of rain.(?)

If it is cold, turn on the heater.
×寒かったと、ヒ<^≠?ツけた。
×もし寒いならば、ヒ<^≠?ツけた。
You can't put a imperative sentence/request after と.
I think "If it is cold, turn on the heater." would be
○寒ければ、ヒーターをつけてください。
○寒かったら、ヒーターをつけてください。

I met an old friend when living in Melbourne.
×メルボルンに住んでいると、昔の友人に会った。
○メルボルンに住んで[いる/いた]とき、昔の友人に会った。
○図書館に行くと、昔の友人に会った。
○道を歩いていると、昔の友人に会った。
When the act/phenomenon is consecutive, you can use と.
act 1: went to the library/ walked down the street.
act 2: (and then) met an old friend.
You can use たら also in this case.
○図書館に行ったら、昔の友人に会った。
○道を歩いていたら、昔の友人に会った。
You can't use a condisinal と since 昔の友人に会う and メルボルンに住んでいる isn't a consecutive act.

I want to be a psychiatrist after graduating from the university.
○大学を卒業してから、精神科医になりたいと思います。
○大学を卒業したら、精神科医になりたいと思います。
Both sentences are grammatically correct, but they have different nuance.
When a student mentions his/her course, 「大学を卒業したら、精神科医になりたいと思います」 would be used. 「大学を卒業してから、精神科医になりたいと思います」 is rather used when the speaker has some ways to become a psychiatrist.
( This has a nuance of a graduation is not absolute requirement, seems like one option for a speaker. But she/he dares to choose 大学を卒業する.)
---
Hope my Engrish makes sense.
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RE: Related curricula – 3kyuu study group

Postby ss » Mon 07.09.2007 6:39 am

ここさんwrote:
SSさん、わからないところがあれば、質問してくださいね。 :)


ここさん、
はい、わかりました。
詳しい解説を感謝 x infinity.... :p
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RE: conditionals' quiz

Postby coco » Mon 07.09.2007 9:05 am

練習問題です。 :)

-----

問1) もし母が生きて________、きっと喜んでくれただろう。
a いると b いたら c いても d いるなら

問2) 僕は 朝________、まずトイレに行きます。
a 起きるなら b 起きたから c 起きたら d 起きれば

問3) 山本さんは豚(ぶた)肉_____食べられますが、牛(ぎゅう)肉は食べられません。
a なら b も c なので d のは

問4) けいたい電話を______、デパートより あの店の方が安いですよ。
a 買えば b 買うなら c 買うと d 買ったら

問5) 食事が________、部屋(へや)をそうじしてください。
a 終わると b 終わるなら c 終われば d 終わったら
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RE: Related curricula – 3kyuu study group

Postby Infidel » Mon 07.09.2007 10:54 am

good stuff here, I hope to make the next meeting :)
なるほど。
さっぱりわからん。
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